Manuele therapie

Het doel van manuele therapie is het beter laten bewegen van gewrichten waardoor houding verbeterd en bewegingen beter verlopen. Hiervoor gebruikt de manueel therapeut een aantal specifieke technieken, waarbij gewrichten in specifieke richtingen worden bewogen. Voor  diverse klachten aan rug, nek, bekken en schouder is d.m.v. wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat manuele therapie een meerwaarde heeft ten opzichte van fysiotherapie.
De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies en adviezen en inzicht verschaffen in gezond bewegen.

Voorbeelden van klachten die een manueel therapeut kan behandelen:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom.
• nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen
• lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen
• hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn
• duizeligheid bij het bewegen van de nek
• kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten
• heupklachten.

Binnen onze praktijk worden een tweetal manuele methodieken toegepast; Methode volgens van der Bijl (Utrecht) en methode volgens de SOMT (Amersfoort). Het grote verschil tussen beide is dat bij behandelingen volgens van der Bijl hoofdzakelijk “zachte technieken” worden toegepast terwijl bij de behandelwijze volgens de SOMT ook manipulaties (“kraken”) worden uitgevoerd.

U kunt zelf uw voorkeur aangeven of bij uw fysiotherapeut informeren welke vorm u het beste past.