5 TIPS - Veilig wandelen met artritis

25-04-2019

Wandelen is een veilige, plezierige, goedkope lichamelijke activiteit die - vooral als de temperaturen wat stijgen - extra aantrekkelijk is. Buiten doe je gelijk zonlicht op waardoor je vitamine D aanmaakt.

Als u moet leven met artritis kunt u zeker ook genieten en profiteren van de verbeterde kracht- en het uithoudingsvermogen dat door lopen ontstaat. We delen 5 tips!

 

Onze tips om een ​​loopprogramma veilig en plezierig te maken voor mensen met artritis

 

1. Praat voordat je loopt.

Bespreek met uw fysiotherapeut of het voor uw specifieke situatie veilig is om regelmatig te wandelen. U krijgt antwoord op vragen als: hoe ver of hoe lang moet ik lopen? Met welke intensiteit of snelheid? Zijn er belemmeringen om regelmatig te lopen?

 

2. Loop met goed materiaal.

Er is veel geschreven over de gezondheidsvoordelen van lopen en materiaal. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde schoenen en /of inserts (inlegzolen of aanpassingen) helpen. Praat met uw fysiotherapeut over de juiste aanbevelingen voor uw schoeisel en inserts.

 

3. Loop met een buddy.

Een wandelende buddy of groep kan je ervaring en veiligheid verbeteren. Je bent dan een ‘sociale wandelaar’. Sociale wandelaars ervaren minder depressies. Wandelen met een huisdier kan ook geweldig zijn, maar het dier kan niet altijd goed gecontroleerd worden natuurlijk. Zorg ervoor dat je met een goedgetrainde en aangelijnde hond loopt.

 

4. Luister naar uw lichaam.

Pas uw afstand, tijd en activiteitenniveau aan op basis van wat uw gewrichten u die dag vertellen. Scherpe stekende gewrichtspijnen zijn een waarschuwing om de activiteit te verminderen. Luister goed naar uw lichaam. Zoek advies van uw fysiotherapeut als gewrichtspijn aanhoudt.

 

5. Verplaats veilig en gebruik assistentie als dat nodig is.

Begin langzaam als dat nodig is. Oefen bewust op een zachte landing bij elke stap. Een wandelstok of wandelstokken kunnen de druk van de gewrichten verlichten en helpen – indien nodig – bij de balans. Bouw de afstand en de tijd met wandelen uit op basis van wat uw lichaam u aangeeft. Forceer nooit!

Overweegt u te starten en te genieten van de voordelen zonder meer klachten of blessures? Maak een afspraak dan bespreken we de mogelijkheden graag met u.