Lichte fysieke inspanning goed voor hersenen 50 plussers

01-05-2017

Het is goed voor de hersenen van 50-plussers om meerdere keren per week aan lichte fysieke inspanning te doen. Volgens een Australische studie hebben het geheugen en denkvaardigheid het meeste baat bij het trainen van het hart en de spieren op regelmatige basis.

 

Onderzoekers van de University of Canberra analyseerden 39 bestaande studies. Hierbij kwam ook naar voren dat het positieve effect van lichte beweging mogelijk ook kan werken voor mensen waarbij reeds een cognitieve achteruitgang is geconstateerd.

 

Meerdere proeven wijzen er in de studie op dat aerobic oefeningen vooral helpen om cognitieve vaardigheden zoals lezen, denken, leren en beredeneren, te verbeteren. Spiertraining heeft een significant effect op het geheugen en het vermogen tot plannen en organiseren, de zogeheten uitvoerende functies.

 

De onderzoekers zijn zich ervan bewust dat niet alle ouderen in staat zijn aan zware tot milde lichamelijke inspanning te doen. Voor diegenen raden de onderzoekers bewegingsvormen aan zoals tai chi.

 

Volgens de onderzoekers zijn de effecten van voldoende beweging positief omdat het ervoor zorgt dat de hersenen meer bloed, zuurstof en voedingsstoffen kunnen ontvangen. Ook bevordert het de aanmaak van groeihormonen.

 

"Zelfs bij een milde lichaamsbeweging gedurende een of twee keer per week verbeteren cognitieve functies", stelt onderzoeker Joe Northey. "Maar de kans op verbetering wordt groter naarmate er meer bewogen wordt."

 

In Nederland geldt een bewegingsadvies voor 55-plussers van minstens vijf dagen, maar het liefst zeven, per week een half uur bewegen. Hierbij kan gedacht worden aan activiteiten zoals de hond uitlaten, tuinieren, maar ook fitnessen. Daarnaast wordt aangeraden minimaal 2 keer per week aan krachtoefeningen te doen (bron: www.nu.nl).