Skiën zonder risico's: 7 tips

22-11-2015

HET SEIZOEN KOMT ER WEER AAN!

Bijna tijd voor de wintersport. Lekkere vorm van  lichaamsbeweging, goed voor uw gezondheid. Om ongevallen te vermijden of de ernst ervan te verminderen, presenteren we 7 basistips voor veilig skiën.

 

Bereid u fysiek voor
Vóór u gaat skiën, is het essentieel dat u zich fysiek voorbereidt om de risico's te beperken. Versterk uw beenspieren, houdt uw gewrichten soepel en verbeter uw evenwicht. Naast balansoefeningen zijn ook mountainbiken, joggen en cardiotraining uitstekende voorbereidingen voor de wintersport. Begin ongeveer 1 maand voor het vertrek.
 

Laat uw skibindingen afstellen door een professional
Elk jaar zijn duizenden skiërs het slachtoffer van een gescheurde voorste kruisband. Meer dan 1 op de 2 knieverzwikkingen zijn rechtstreeks het gevolg van een slecht afgestelde skibinding. Vandaag de dag zijn niet eens 10% van alle bindingen juist afgesteld. Laat ze elk seizoen regelen door een professional!


Doe regelmatig een uitstaptest
Deze test heeft als doel na te gaan of de bindingen goed werken. De skiër blokkeert eerst een ski aan beide kanten door zijn skistokken in de sneeuw te zetten. Dan voert hij een draaibeweging uit met zijn been en plooit hij lichtjes zijn knie, om zijn skischoen uit de binding te halen (die beweging mag niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk zijn). Voer deze beweging uit naar links en naar rechts, en voor elke ski.


Bescherm uw ogen
Draag altijd een zonnebril met hoge beschermingscategorie. Ook bij bewolkt weer! De weerkaatsing door de sneeuw maakt de zonnestralen immers veel intenser. De sneeuw weerkaatst 85 % van de Uv-stralen. Bovendien neemt op grote hoogte de hoeveelheid Uv-stralen om de 1.000 meter toe met 10%. Kies een bril die ook de zijkanten van uw ogen beschermt. Ook kinderen moeten een zonnebril dragen!

 

Bescherm uw huid
Uw gezicht krijgt het zwaar te verduren door kou, wind, sneeuw en zon. Om uw huid te beschermen tegen de zonnestralen, moet u een crème gebruiken met een zeer hoge beschermingsfactor tegen UV-A en UV-B straling. En vergeet ook uw nek, oren en lippen niet!


Voedingstips
Kou, wind, zon en droge berglucht: het zijn omstandigheden die we niet gewend zijn. Vandaar dat u op uw voeding moet letten, om zo in optimale conditie op de latten te gaan staan. Het is dan ook sterk aan te bevelen om meer groenten, fruit en verse producten te eten, want die zijn rijk aan antioxidanten. "Vet eten beschermt tegen kou" is trouwens een misvatting. Geef de voorkeur aan pasta en zetmeelproducten: ze bevatten trage suikers en geven geleidelijk de energie af die u nodig hebt.


Kinderen verplicht helm dragen
Schedeltrauma's en gezichtsletsels komen zeer vaak voor bij kinderen en kunnen ernstig zijn. Bij kinderen onder de elf jaar zijn ze meestal het gevolg van botsingen. Er bestaat echter een bescherming tegen al die risico's: een helm dragen!